Érudit - Promouvoir et diffuser la recherche
alert

Avis d’interruption de service du 11 au 12 juillet 2016 L’accès à la plateforme et à tous les services web d’Érudit sera interrompu du lundi 11 juillet 2016 à minuit (UTC-4) au mardi 12 juillet à minuit (UTC-4) inclusivement dû à une importante opération technique (migration des services sur de nouveaux serveurs). La migration des services durant toute la semaine, des perturbations pourraient par ailleurs survenir du 13 au 15 juillet. Le retour à la normale est prévu pour le lundi 18 juillet. Veuillez nous excuser pour les inconvénients causés.

FrançaisEnglishEspañol
 

Recherche détaillée

.

Année Volume Numéro Page 
>

Institution :

Usager en libre accès

Romanticism on the Net

Numéro 36-37, novembre 2004, février 2005

Queer Romanticism

Sous la direction de Michael O'Rourke et David Collings

Direction : Michael Eberle-Sinatra (directeur)

Éditeur : Université de Montréal

ISSN : 1467-1255 (numérique)

DOI : 10.7202/011142ar

ron
< PrécédentSuivant >
Article

Effeminacy, Masculinity, and Homosocial Bonds: The (Un)Intentional Queering of John Keats

Caroline E. Kimberly

Tulane University

Abstract

Despite John Keats’s widely acknowledged literary and cultural impact on writers of the Victorian period, little work has been done to explore the biographical methods by which this impact came about. By closely examining the publications and private correspondence of the Keats Circle during the 1820s and 1830s, one can see various patterns to the biographical development of Keats, particularly in relation to their subject’s masculinity. From the widespread eulogies immediately following the poet’s death, to Hunt’s 1828 biographical sketch in Lord Byron and Some of His Contemporaries, to Brown’s 1836 biography manuscript, threads are spun simultaneously of Keats as icon of middle-class masculinity, perpetually youthful Aesthetic ideal, and object of queered desire. Through the complexities of this process, the Keats Circle itself becomes a model of queered male companionship, centred around Keats as a shared object of homosocial affection. The Circle, along with the Cambridge Apostles who would assume control of the biographical project in the 1840s, thereby provide an earlier exemplum of late-Victorian Hellenism than has been previously noted, and establish a crucial conduit for the biographical basis of Keats’s Victorian fame.

Auteur : Caroline E. Kimberly
Titre : Effeminacy, Masculinity, and Homosocial Bonds: The (Un)Intentional Queering of John Keats
Revue : Romanticism on the Net, Numéro 36-37, novembre 2004, février 2005
URI : http://id.erudit.org/iderudit/011142ar
DOI : 10.7202/011142ar

Copyright © Michael Eberle-Sinatra 2004-2005 — All rights reserved

À propos d'Érudit | Abonnements | RSS | Conditions d’utilisation | Pour nous joindre | Aide

Consortium Érudit ©  2016